понедељак, 21. април 2014.

OSMEH VIZ@NTIJE - Internet roman Otvorena knjiga PONOVO NA INTERNETU!


MILIVOJ ANĐELKOVIĆ

OSMEH VIZ@NTIJE

Internet roman Otvorena knjiga
Apostrof - Beograd, 2002. 


MIŠLJENJA KRITIČARA

              "OSMEH VIZ@NTIJE, drugi internet roman Milivoja Andjelkovica,
              nastao je na forumima svetske elektronske mreze koncipiran kao
              Otvorena knjiga za interaktivno ucesce citalaca u njegovom stvaranju.
              Uz klasicnu romanesknu fabulu i likove, njegovi knjizevni junaci su i
              brojni, poznati i nepoznati sagovornici iz Evrope, Amerike,
              Australije...

              OSMEH VIZ@NTIJE se dogadja u Beogradu i na Kosovu, u Istambulu i
              na Antilima, a pre svega na novom svetskom mediju - Internetu.
              Knjizevne, stvarne i internet-licnosti ovog romana, koje su ucesnici ili
              svedoci demonstracija i posledica ratova, mafijaskih poslova i
              policijskih potraga, pokusace da stvore novu realnost na tragu
              Vizantije i Leonarda da Vincija, izgubljene duhovnosti i ljubavi i da
              tako suprotstavljenim svetovima stvarnog i virtuelnog zamene
              mesta."
S. Ignjatovic: Tekst odštampan na poleđini korica knjige


KNJIZARA.COM: PRIKAZI,KRITIKE,ČLANCI... DANAS - COM_MEDIA  29.01.2003.
Milivoj Anđelković: "Osmeh Viz@ntije - Internet roman - Otvorena
 knjiga"  
Odluka romansijera da internet iskoriste kao medij pisanja ili, bolje
 receno, artikulacije napisanog tesko se moze razumeti bez svesti o
 jednom vaznom aspektu knjizevnosti. Literatura ne tezi samo da bude
 literarna, ona zeli da bude i aktuelna - da progovori o necemu sto se
 dogadja u momentu govora, da uhvati trenutak u mrezu vecnosti, da
 zamrzne prolazno raspolozenje i ovekoveci nesto sto je efemerno. S
 druge strane, knjizevnost ne zeli da u svom procesu zadrzi mehanizme
 realnosti, nego hoce da da aktuelno i stvarno podvrgne mehanizmima
 mimezisa.
 U potrazi za literaturom koja bi se u isti mah priblizila dokumentu i
 eksperimentu stize se do "otvorene knjige", teksta koji je sazdan od
 fragmenata sudbina, linkova prica, digresija, onoga sto bi, zbog
 vizuelnog aspekta, tipografije i digresivne forme, Rejmond Federman
 nazvao "tipografskom razuzdanoscu" i "paginalnom sintaksom". Sa
 otvorenom knjigom, na delu su infiltracija i implantacija, protok teksta u
 globalnoj mrezi.
 Tako knjiga postaje koncept, ostvarenje unapred smisljene ideje koje
 ne racuna sa improvizacijom i nadahnucem, ali racuna sa logikom
 slucajnosti. Otvorena knjiga gradi se na drasticnom sirenju dijaloskog
 prostora, umnozavanju glasova i perspektiva.

 U internet romanu Milivoja Andjelkovica "Osmeh Viz@ntije" (Apostrof,
 2003) caskaci sa Serbian Café-a su tvorci i junaci knjige, hor
 disonantnih glasova od kojih svaki specifikuje razliku. Raspravljajuci o
 najrazlicitijim temama, socijalnim, politickim i umetnickim, ovi ucesnici
 modernog tehno-simposiona dolaze i do rasprave o samoj otvorenoj
 knjizi, koja upravo nastaje, sklapajuci se od razlicitih fragmenata i
 struktura. "Ali kako savladati stvarnost?" pita jedna od ucesnica, i
 dodaje: "Tradicionalan tekst je postao tesan, svest trazi
 visedimenzionalan prostor koji ne sputava duh. Razliciti glasovi sa
 suprotnih strana globusa u istom duhovnom prostoru? Kao komadi
 razbijenog ogledala koji odslikavaju novu i dublju realnosti od one koja
 je ispred njih".

 Otvorena knjiga je, tako, knjiga koja nastaje zahvaljujuci kompjuterskoj
 tehnologiji i opstaje na granici dva medija, papira i ekrana.
 Tehnologija osporava knjigu kao legalan, sveti i nepromenljivi
 dokument. Naime, knjiga je simbol centralizacije informacije, a
 kompjuter njene disperzije;  kompjuter redefinise funkciju teksta i funkciju jezika, pa cak i njihovu
 samu prirodu.

 U otvorenoj knjizi, po recima samih njenih junaka, postoje narator, koji
 jeste i nije pisac, i projektovani citalac. U njemu se preplicu
 pojedinacna percepcija i bezlicna informacija, cinjenice i
 praznoverice, refleksija, autoreferentnost, istina i iluzija. Spisateljska
 invencija dobice neophodan dodatak u vidu informacije, potrage,
 procesa saznavanja. Otvorena knjiga, takodje, nema umetnicku
 autonomiju, niti je podatna samoizolaciji. Njena izolacija je nemoguca,
 kaogod ni njena samodovoljnost, jer bi tako izgubila svoj zivotni
 kontekst. Otvorena knjiga ne moze da bude svet za sebe - ona postaje
 dogadjaj u svetu, cvoriste razlicitih informacija i gledista, prigrlivsi ideju
 razmene kao bazicnog mehanizma.

 Opiremo se i pamcenju i zaboravu, kaze jedna junakinja
 Andjelkovicevog otvorenog romana. I doista, otvorena knjiga je
 mogucnost bega od tiranije informacija tako sto im se pruzi
 neogranicena vlast.

 Vladislava Gordic-Petkovic

                  
Šta kažu ČITAOCI
                
                  BAN - Jan 05, 2003 21:46 (*.com.au)

                  … Mislim da je posebna vrijednost knjige sto si tako lijepo upakovao svoj
                  autorski dio sa dijelovima postova sa foruma, pa cak i neke bizarne SC
                  reklame…
              
 A dok ne nadjem neke zamjerke knjizi navescu jedan dio koji mi se nekako
                  posebno svidja i koga se sjecam jos iz vremena kada si dijelove knjige
                  postirao na ovom forumu:

                  "Ljubav, pomislio je, ljubav je sloboda.

                  U hodniku opet odjeknuse koraci koji su se udaljavali, sa ulice je dopirala 
                 prigusena jeka trubica, pistaljki i povika. Nisu se pomerali, oko njih su igrale
                  senke, a Nenadova ruka se zarila na oblini njenog ramena.

                  Tada Ana uzdahnu, izvi se iz njegovog zagrljaja i progovori tiho,
                  gledajuci kroz zid, u proslost koju je samo ona videla:
                  - Tako je bilo i u Sarajevu...

                  Zidovi su upili njene reci bez odjeka, stara kuca je vec sve znala.

                  Ona se okrete i u tami hodnika zagleda u Nenada - tamni sjaj njenog
                  pogleda ga je ozario kao malocas naslucene obline njenog tela.
                  pripi se uz njega, osetio je cvrstu oblinu njene dojke na misici,
                  a njen topli dah mu ispuni uho i svest:
                  - Obecao si - rekla je - i ja ti verujem."


PREDRAG - Date: Monday, January 20, 2003 15:11 AM
 …Ma imas sve, od dobre autorske price do Interneta i od pucanja do tucanja, ali nemas medijsku podrsku... Nedostaje nam virtuelna demokratija. Ili sajber ratnici protiv mediokriteta. Protiv onih koji sve znaju. Znas ono: tekstom protiv teksta...


BORISA RASEVIC - Date: Tuesday, July 08, 2003 4:01 PM
 Procitao sam "Osmeh Viz@ntije" i moram ti reci da mi se knjiga dopala. Jedino,mislim da je "Nenadova" prica mogla jos malo da se razradi.Cini mi se da si je malo zapostavio u korist "forumskih"zapisa, ali da je drugacije to ne bi bila prica svih nas, i onih koji su otisli, i onih koji su ostali,a ti si "Nenadovu" pricu uzdigao na sveopsti nivo i mislim da je to najveca vrijednost "Osmeha Vizantije".

AUDIO FAJL EMISIJE<>ODLOMCI IZ ZAIRA 154,
20. septembar 2003. Play lista 154. emisije:

ZAIR spica i najava tema u emisiji
… Major Pokit na zadatku (iz romana "Osmeh Viz@ntije")
Zairov intervju: internet pisac Milivoj Andjelkovic o interaktivnosti
Milivoj Andjelkovic o compu, Internetu i "Osmehu Viz@ntije"
Cover page Internet romana Milivoja Andjelkoviæa iz 2003. godine, "Osmeh Viz@ntije", u izdanju kuæe Apostrof iz Beograda. Šum vremena i muk elektrona na istom zadatku. Više o tome u Zairovom intervjuu.

LET MAJORA POKITA: susret neobicnog, misticnog i zastrasujuceg!
... Sto se majora Pokita tice, sve sa opisanim letom, verujte da nema tu nista ni
 da se oduzme niti doda. Totalno ste korektno odradili "strucni deo posla" i inteligentno
 se distancirali od mogucih zamki detaljizacije.
 Zoran Modli

IVAN T. BRKOVIC > Date: Monday, January 20, 2003 11:11 AM
Vizantija je roman o medijumu - pravi junak knjige je mreza, internet, sklop elektronskih I ljudskih veza… Vizantija se tako pojavljuje  kao neka prababa - praunuka u isto vreme i otvara svoj prozor, svoje okno na mrezi, istovremeno podvodacica i udavaca, mozda iza nje stoje dalji  sajtovi kao u sobi sa ogledalima - eho slika i reci..i u realnom prostoru. Knjiga je veoma dobra, zanimljivo pisana i provocirajuca.


SNEKI Date: Tuesday, February 25, 2003 5:47 PM

ima neka recenica, citiram po secanju, :' zario joj je prste u misicu'...ili
tako nekako, a tek ime NENAD, pa to kao da si birao najodvratnije srpsko
ime, ako si hteo eventualno da i u imenu ima neke simbolike, onda ne
znam...

ti si jednostavno jedan medij, internet i zive diskusije ubio. oduzeo im trenutak, sadasnjost, ono sto diskusije i chatove i poruke na e-mailu cini zivotnim, interesantnim je upravo trenutak i sledeca poruka je vec novi trenutak i skrece sa teme s digresijom, komentar je nova tema pa bio i 'ah'... to se ne da 'uhvatiti' i usloviti, jer ti od zivog trenutnog necijeg inspirativnog odgovora pravis neki svoj concept…
ovako sam napisala take a risk verujuci u tebe i nisam se prevarila i bas mi je drago.



Šta kaže AUTOR


 Uz autorski tekst klasicne romanskne price, Osmeh Viz@ntije sadrzi i reakcije citalaca sa Interneta (radne verzije vecine poglavlja su bile na Mreži  tokom 2000. i 2001. godine), njihove pratece komentare, kao i price i dogadjaje sa razlicitih foruma koji su u nekoj vezi sa romanom.

Ova knjiga ima:
- klasicni tekst
-internet delove
- interaktivne delove citaoci - pisac - tekst,
-mitsku pricu
-parabole,
-dokumente
-knjizevne, stvarne i virtuelne licnosti,
- otvoren kraj
- elemente nove poetike virtuelne knjizevnosti...

Oni koji su procitali ili su odusevljeni ili su zbunjeni.
Odusevljeni su cesto razlozima koji ne idu u prilog mojim shvatanjima knjizevnosti: slike Beograda u vreme demonstracija (ovde se ljudi jos uvek prepoznaju u tome), ljubavnom pricom i sa dva romanticna pisma pri kraju (koja zato i jesu tu), a ne vide stvari zbog kojih sam ja pisao - jer to sto se njima svidja mogu da nadju i u drugim knjigama

Kriticare, druge pisce zbunjuje i provocira nova poetika koja se nazire u tekstu, tu i tamo i izricito iskazana u delovima koji se zovu Dnevnik Otvorene knjige i slicno... I prmeri njene primene iz kojih se vidi da su autenticni... Zbunjuje ih to sto nemaju sa cime da je uporede, drugacija je, moraju da veruju samoj knjizi, a to im se bas ne da jer onda, njihovo pisanje postaje "odlican tekst iz bivsih vremena"...

Da sam estradni tip organizovao bih javno spaljivanje svoje knjige sa prenosom preko Interneta i diskusijom- tekstovima o tome. Ja ovu knjigu mogu da branim na svim nivoima, jer tu je njena moc i snaga: u pretapanju slojeva i obuhvatnosti, u novoj poetici koja je prikazana na delu...

Roman nosi podnaslov Internet roman Otvorena knjiga.  Vec sam pojam Internet roman podrazumeva interaktivnost – u smislu ucesca citalaca. Do sada su vidjene “raskrsnice”, “racve” – koji ce deo citalac odabrati za citanje. Ja sam pokusao nesto novo – stvaralacko ucesce citalaca u toku romana, pored mog autorskog teksta.. Zatim ono Otvorena knjiga, to je bilo pored svakog teksta dok je bio na forumima…

Kao sto film i TV imaju svoja stvaralcka pravila koja proisticu iz specificnosti medija, tako i Internet. Samo sto ih tek otkrivamo i koristimo vrlo ograniceno jer tesko mozemo da koristimo sliku, ton. Ali zato mozemo da pokusamo sa interaktivnoscu citalaca, ali ne smislu da ja budem saobracajac na raskrsnici vec da citalac ucestvuje, ako to zeli.
Verujem da ce se u nekim buducim danima ili tacnije godinama mnogi romani i price pisati na ovakav nacin. Internet to omogucava, a slicna vrsta "timskog rada" koji na kraju dobije autorsku vizuru reditelja vec je dobro poznat u pozoristu i na filmu, pa i u slikarstvu (kolaz, slikarsko dogradjivanje fotografije ili
predmeta, dokumenta, teksta...) .

Milivoj Anđelković, s.r.


SADRŽAJ ROMANA:

I - ESTETIKA ZEZANJA

II - OTVORENA KNJIGA
1. Plavi svet Interneta
2. Poziv iz bivših vremena
3. Tulum do fajronta
4. Duše mrtvih
5. Kišovit dan u Kenterberiju
6. Gravitacija istorije
7. Čak ni dah

III -  KAINOVA DECA
1. Dnevnik odlaženja
2. Preletanje Srbije
3. Australija je naša dežela
4. Beograd koji će preživeti stotu
5. Nenad, onaj neprijatni
6. Jok za drugi put
7. Mi smo na Vašoj strani

IV -  BALKANSKA TETRALOGIJA
1. Zašto Balkan nije seksi
2. Balada o veličanstvenom neznanju
3. Avenija 7.000 konja
4. Bluz za Srbiju
5. Višak istorije
6. Kosi hitac nad Londonom
7. Agenti smrti

V -  ŽIVOT OD STAKLA
1. Obećao si i ja ti verujem
2. Otkriću ti najveću tajnu
3. Trojka u senci
4. Naša bolja prošlost
5. Život od stakla
6. Tri pariske lekcije
7. Kamenčić koji nedostaje

VI -  DNEVNIK OTVORENE KNJIGE
1. Očaravajuća promaja jednog naroda
2. U ime svetlosti
3. In & out
4. Work in progress
5. Stavite na usta hanzaplast
6. Letopis pesnice
7. Dnevnik Otvorene knjige

VII -  DUBOKO PAMĆENJE
1. Sve boje plavog
2. Zemlja loših sećanja
3. Rusi dolaze
4. Na rubu vremena
5. Čuvar svetlosti
6. Naši i njihovi
7. Vizantijsko plavo

VIII -  DRUGA STRANA LEPOTE
1. Jedna srpska ujudurma
2. Greetings from Prishtina
3. Druga strana lepote
4. Kumanovski sir
5. Loš dan za "orlove"
6. Ime zla
7. Moć i volja

IX - LEGENDA O OBEĆANOJ ZEMLJI
1. Mikina priča: Trinaesto sazvežđe
2. Mit o El Doradu
3. Ivy-na priča: Putovanje mudraca
4. Kad Pravda ima menopauzu
5. King-ova priča: Test za kraljeve
6. Magični majmun
7. Tetka Hulijina priča: Pogled stare gospođe...
... i potapanje podmornica

X -  EROS I TANATOS
1. Crnovrati protiv crvenog barona
2. Za ćutanje je potrebno dvoje
3. Eros i Tanatos
4. Pred ovim smo vratima dragano
5. Konji Svetog Marka
6. Margaritina priča: Senka Vizantije
7. Stefanova priča: Tajno romejsko oružje u srpskim rukama...
... i komentari

XI -  VELIKA BRAZGOTINA
1. Plavi poljubac
2. I'm bad, I'm bad to the bone
3. Pet stotina tona
4. Velika brazgotina
5. Bog se nije pojavio
6. LJubav je san
7. Nagrada i kazna

XII - OSMEH VIZ@NTIJE

Beleška o autoru i knjizi

PESMA KOJA SE KAO MOTO PROVLAČI KROZ ROMAN:

 "Dok se Zemlja jos vrti,
dok jos svetlosti ima
Gospode, podari svakome
ono sto nema:

mudrome daj glavu,
plasljivcu konja brzeg od sene,
srecniku para daj
i ne zaboravi,
ne zaboravi,
na mene!..."

 Bulat Okudzava

Ovako je pre nekoliko godina zamišljeno elektronsko izdanje "OSMEHA VIZ@NTIJE". 
Tu nedostaju komentari i interenet-diskusije koji su bitan deo romana.

Zbog specifičnosti Interneta ovo izdanje romana je drugačije komponovano - u tri dela sa komentarima i citatima sa tada aktuelnih foruma, tekst je malo skraćen a poglavlja i nastavci su naknadno raspoređeni HRONOLOŠKI, od 1. nastavka pa do kraja romana.

Pogledajte, pročitajte, i javite svoje utiske, primedbe, predloge, kritike, oni će ući u sledeće izdanje romana...

Milivoj Anđelković





Нема коментара:

Постави коментар